| Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
drutten25 Stalldoftande magnifican

Registreringsdatum: 22 maj 2006 Inlägg: 587 Ort: Stockholm
|
Postat: 2006-11-20 16:05:27 Rubrik: Göra en hemsida |
|
|
Är lite sugen på att börja på en hemsida, inte för att jag har så mycket blommande blommor att visa upp, men ändå.
HUR GÖR MAN, är det svårt, kostar det.....????? |
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2006-11-21 09:40:17 Rubrik: |
|
|
Finns det ingen som kan ge mig tips???  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
carinasv Lottas 20 årig Carnosa

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 133 Ort: Hjo
|
Postat: 2006-11-21 10:19:00 Rubrik: |
|
|
Tja, det är ju inte helt okomplicerat förstås, men väldigt roligt när man väl kommer igång. Man kan säga att du behöver tre typer av program:
Bildbehandlingsprogram för att redigera bilder. Jag använder PhotoShop, men man kommer en bit med Windows enklare Paint också.
Program för att göra webbsidor. Jag använder FrontPage. Ett annat populärt program heter Dreamweaver. Detta ska vara mycket bättre, men jag har inte provat det ordentligt ännu.
FTP-program. Detta program används för att ladda upp filer till hemsidan. Här använder jag ett gratisprogram som heter WS FTP LE.
Sen var det själva hemsidan då. Det finns många så kallade webbhotell där man kan registrera sig gratis. Man får en adress och ett begränsat utrymme att lagra där. Passagen erbjuder 20 MB gratis utrymme. Där har jag en del av min hemsida. Jag har även lite serverutrymme hos min internetleverantör (telia) där jag också lägger upp delar av min hemsida.
Men hur gör man då? Ja, det är egentligen bara att starta programmet, skriva lite text, infoga lite bilder, ladda upp alltsammans på servern och prova sig fram. Det enklaste är nog att försöka hitta manualer på nätet. Sök på WYSIWYG-program (What you see is what you get). De kallas så eftersom man inte behöver skriva HTML-koden själv. Det sköter programmet i bakgrunden medan du jobbar direkt med det som sedan blir synligt på sidan.
Men det finns tydligen ett ännu enklare alternativ. En del webbhotell tillhandalhåller alla verktyg så att du enkelt bygger din hemsida online genom att skriva, flytta, dra och släppa. Då behövs inga kunskaper alls om hur det hela fungerar. Men jag kan tyvärr inte ge något exempel på denna sorts hemsidor. Det kanske någon annan kan istället.
Jag vet inte om du blev så mycket klokare av detta svar. Hoppas bara att du inte blir avskräckt, utan skaffar verktygen och sätter igång. Det är verkligen jätteroligt när man väl lärt sig! _________________
 |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Linda The Boss

Registreringsdatum: 21 maj 2006 Inlägg: 3707
|
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2006-11-21 11:37:40 Rubrik: |
|
|
Oj Oj Oj, vad krångligt det verkar, vet inte om jag är så pass "haj" på datorer, får väl kolla när jag har lite tid och lugn.
Tack för tipsen. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Yve Imponerande imperialis

Registreringsdatum: 06 juni 2006 Inlägg: 342 Ort: Tumba
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Lotta Storslagna Hoya megalaster

Registreringsdatum: 21 maj 2006 Inlägg: 1825 Ort: Örebro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Lotta Storslagna Hoya megalaster

Registreringsdatum: 21 maj 2006 Inlägg: 1825 Ort: Örebro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
maimiti DasslocksLoyceandrewsiana

Registreringsdatum: 02 juni 2006 Inlägg: 1474 Ort: Ulricehamn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2006-11-21 16:07:27 Rubrik: |
|
|
Woy Woy, och allt är väl på engelska också?
Nja, jag får nog nöja mig med att titta på era fina sidor, men jag ska sätta mig och kolla på dom sidor ni har tipsat om, Tack så hemskt mycket för hjälpen alla. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Yve Imponerande imperialis

Registreringsdatum: 06 juni 2006 Inlägg: 342 Ort: Tumba
|
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2006-11-21 20:58:06 Rubrik: |
|
|
Vad bra att dom är på svenska Yve. Tack för det.
Ska sätta mig när jag har lite tid (när man nu har det, på jobbet kanske!!!) och titta lite närmare. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Nettan Liten planta
Registreringsdatum: 22 juni 2006 Inlägg: 55
|
Postat: 2006-11-21 22:40:16 Rubrik: |
|
|
Jag kan inget m hemsidor men blev tipsad om www.freewebs.com och där lyckades jag få till det så att andra kan se mina bilder och listor.
Enkel och mycket seg sida men jag är nöjd med min första hemsida. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
carinasv Lottas 20 årig Carnosa

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 133 Ort: Hjo
|
Postat: 2006-11-21 22:43:16 Rubrik: |
|
|
| Nettan skrev: |
Jag kan inget m hemsidor men blev tipsad om www.freewebs.com och där lyckades jag få till det så att andra kan se mina bilder och listor.
Enkel och mycket seg sida men jag är nöjd med min första hemsida. |
Drutten: det var en sådan sida jag menade när jag pratade om dem som tillhandahåller alla verktyg så det i stort sett bara är att skriva, dra och släppa. Perfekt att börja med och ett jättebra tips från Nettan. _________________
 |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|