Forumindex
 Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem   Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in 

Göra en hemsida

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> ITHörnan
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Författare

Meddelande

drutten25
Stalldoftande magnifican

Registreringsdatum: 22 maj 2006

InläggPostat: 2006-11-20 16:05:27    Rubrik: Göra en hemsida

Svara med citat

Är lite sugen på att börja på en hemsida, inte för att jag har så mycket blommande blommor att visa upp, men ändå.

HUR GÖR MAN, är det svårt, kostar det.....?????

Till överst på sidan

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post

drutten25
Stalldoftande magnifican

InläggPostat: 2006-11-21 09:40:17    Rubrik:

Svara med citat

Finns det ingen som kan ge mig tips???

Till överst på sidan

carinasv
Lottas 20 årig Carnosa

Registreringsdatum: 16 augusti 2006

InläggPostat: 2006-11-21 10:19:00    Rubrik:

Svara med citat

Tja, det är ju inte helt okomplicerat förstås, men väldigt roligt när man väl kommer igång. Man kan säga att du behöver tre typer av program:

Bildbehandlingsprogram för att redigera bilder. Jag använder PhotoShop, men man kommer en bit med Windows enklare Paint också.

Program för att göra webbsidor. Jag använder FrontPage. Ett annat populärt program heter Dreamweaver. Detta ska vara mycket bättre, men jag har inte provat det ordentligt ännu.

FTP-program. Detta program används för att ladda upp filer till hemsidan. Här använder jag ett gratisprogram som heter WS FTP LE.

Sen var det själva hemsidan då. Det finns många så kallade webbhotell där man kan registrera sig gratis. Man får en adress och ett begränsat utrymme att lagra där. Passagen erbjuder 20 MB gratis utrymme. Där har jag en del av min hemsida. Jag har även lite serverutrymme hos min internetleverantör (telia) där jag också lägger upp delar av min hemsida.

Men hur gör man då? Ja, det är egentligen bara att starta programmet, skriva lite text, infoga lite bilder, ladda upp alltsammans på servern och prova sig fram. Det enklaste är nog att försöka hitta manualer på nätet. Sök på WYSIWYG-program (What you see is what you get). De kallas så eftersom man inte behöver skriva HTML-koden själv. Det sköter programmet i bakgrunden medan du jobbar direkt med det som sedan blir synligt på sidan.

Men det finns tydligen ett ännu enklare alternativ. En del webbhotell tillhandalhåller alla verktyg så att du enkelt bygger din hemsida online genom att skriva, flytta, dra och släppa. Då behövs inga kunskaper alls om hur det hela fungerar. Men jag kan tyvärr inte ge något exempel på denna sorts hemsidor. Det kanske någon annan kan istället.

Jag vet inte om du blev så mycket klokare av detta svar. Hoppas bara att du inte blir avskräckt, utan skaffar verktygen och sätter igång. Det är verkligen jätteroligt när man väl lärt sig!

Till överst på sidan

Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida

Linda
The Boss

Registreringsdatum: 21 maj 2006

InläggPostat: 2006-11-21 10:22:24    Rubrik:

Svara med citat

Denna sida kanske kan hjälpa med.

http://webdesignskolan.se/

Till överst på sidan

drutten25
Stalldoftande magnifican

InläggPostat: 2006-11-21 11:37:40    Rubrik:

Svara med citat

Oj Oj Oj, vad krångligt det verkar, vet inte om jag är så pass "haj" på datorer, får väl kolla när jag har lite tid och lugn.

Tack för tipsen.

Till överst på sidan

Yve
Imponerande imperialis

Registreringsdatum: 06 juni 2006

InläggPostat: 2006-11-21 12:23:59    Rubrik:

Svara med citat

Hemsidor är inte så krångligt, det enda är att man bör sätta sig in i kodningen som är en djungel i början. Mr. Green

Det blir lätt fel om man använder sig av program och inte har ett hum om kodningen.

Bra sidor för att komma igång är
http://www.datakunskap.com/kurser/html/egen_hemsida_5_min/egen_hemsida_5_min.asp
http://www.webdesignskolan.se/
http://www.jonasweb.nu/
http://www.ullberg.net/html-skola/
http://www.atiger.pp.se/

Själv började jag med "ren" kodning i progamet anteckningar när jag började med hemsidor. Numera använder jag av Dreamweaver som jag tycker är ett toppen program.
Det finns många gratis program ute på nätet, nackdelen med dem är att de oftast lägger till massa onödiga koder.

Till överst på sidan

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger

Lotta
Storslagna Hoya megalaster

InläggPostat: 2006-11-21 13:39:39    Rubrik:

Svara med citat

drutten25 skrev:
Oj Oj Oj, vad krångligt det verkar, vet inte om jag är så pass "haj" på datorer, får väl kolla när jag har lite tid och lugn.

Tack för tipsen.

Det låter nog krångligare än vad det är. Jag har använt Microsoft Office Publisher som jag ändå hade i Officepaketet. Iofs blir det amatörmässigt på flera sätt och vis (speciellt bildhanteringen, klickbara bilder osv.) tycker jag och skapar konstiga koder säger dom som vet. Men jag valde det därför att jag redan hade det och jag hade absolut ingen aning om hur man gjorde en hemsida. Du må tro att jag satt och kliade mig i huvudet flera nätter innan jag insåg att man behövde ett FTP-program för att få ut sidan. Hade aldrig hört talas om FTP-program. Mer nybörjare än vad jag var kan man bara inte vara. Därför valde jag att göra den i Office Publisher istället för att köpa FrontPate eller Dreamweaver (dom programmen hade jag förall del inte heller hört talas om när jag började så det var ju inte så lätt att veta att jag skulle skaffa nåt av dom...så mycket nybörjare var jag Very Happy ). Min tanke är nog att så småningom skaffa något av dom programmen och göra en riktig hemsida om intresset håller i sig. Men vill du prova lite utan några större kostnader så testa i Office Publisher om du har det. Du behöver inte kunna en enda kod utan du kan skriva och klistra in bilder. Det finns färdiga "mallar" och förslag på layouter i Publisher. FTP-programmet jag köpte kostade runt 35 $ har jag för mig. Det kan ju vara kul att börja där och "leka" lite kanske så får du se om det verkar kul innan du köper på dig program.

Till överst på sidan

Lotta
Storslagna Hoya megalaster

InläggPostat: 2006-11-21 13:41:59    Rubrik:

Svara med citat

Bra länkar Yve. Tack Very Happy Några hade jag redan men inte alla. Ska studera dom!

Till överst på sidan

maimiti
DasslocksLoyceandrewsiana

Registreringsdatum: 02 juni 2006

InläggPostat: 2006-11-21 15:32:42    Rubrik:

Svara med citat

Mitt tips är att lära sig en sak i taget, t.ex hur man skapar tabeller och lägger in bilder. Detaljer som pop up fönster och annat kan man ju ta senare. Webdesignskolan har enkla och överskådliga beskrivningar, det är bara att kopiera och ändra och testa själv. I webbläsaren Mozilla finns dessutom en helt gratis html-editor, Composer, som också är en av de bästa WYSIWYG-programmen på marknaden.

Det har blivit väldigt populärt att använda css-mallar till sina hemsidor (kod som styr hur text, bakgrunder, färger mm ska se ut på sidan), och det är jättebra eftersom det gör det enkelt att få alla sidor likadana. Nackdelen är att många kodar fel vilket gör att sidan istället ser helt konstig ut, och kan tom vara totalt oläslig, i vissa webbläsare... för det mesta allt utom MS Explorer.

Ytterligare ett tips kan därför vara att validera koden (man behöver inte kopiera någon kod utan bara ange webbadressen så sköter maskinen resten). Många tycker att detta är totalt onödigt men är man nybörjare så kan det faktiskt vara rätt bra för även om man inte använder sig av det senare så lär man sig vad man behöver undvika för att inte olika webbläsare ska få problem.

För mig är det enkelt: hellre en ful sida som är läslig även om man inte surfar med Explorer än en snajsig sida som bara funkar om man sitter med PC fullproppad med program från Microsoft. Så kolla gärna hur sidan ser ut i andra webbläsare än den du själv använder. Har du bara en webbläsare kan du ju be någon du känner kolla åt dig. Som inbiten Netscapeanhängare och tillika macägare så är det übertrist att komma till en sida där t.ex texten inte går att läsa Sad Jag återkommer sällan till sådana sidor.

Dont argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience...

Till överst på sidan

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida

drutten25
Stalldoftande magnifican

InläggPostat: 2006-11-21 16:07:27    Rubrik:

Svara med citat

Woy Woy, och allt är väl på engelska också?

Nja, jag får nog nöja mig med att titta på era fina sidor, men jag ska sätta mig och kolla på dom sidor ni har tipsat om, Tack så hemskt mycket för hjälpen alla.

Till överst på sidan

Yve
Imponerande imperialis

Registreringsdatum: 06 juni 2006

InläggPostat: 2006-11-21 16:19:33    Rubrik:

Svara med citat

drutten25 skrev:
Woy Woy, och allt är väl på engelska också?

Nja, jag får nog nöja mig med att titta på era fina sidor, men jag ska sätta mig och kolla på dom sidor ni har tipsat om, Tack så hemskt mycket för hjälpen alla.

De länkarna jag lämnade är på svenska Mr. Green

Till överst på sidan

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger

drutten25
Stalldoftande magnifican

InläggPostat: 2006-11-21 20:58:06    Rubrik:

Svara med citat

Vad bra att dom är på svenska Yve. Tack för det.

Ska sätta mig när jag har lite tid (när man nu har det, på jobbet kanske!!!) och titta lite närmare.

Till överst på sidan

Nettan
Liten planta

Registreringsdatum: 22 juni 2006

InläggPostat: 2006-11-21 22:40:16    Rubrik:

Svara med citat

Jag kan inget m hemsidor men blev tipsad om www.freewebs.com och där lyckades jag få till det så att andra kan se mina bilder och listor.

Enkel och mycket seg sida men jag är nöjd med min första hemsida.

Till överst på sidan

Användarens profil Skicka personligt meddelande

carinasv
Lottas 20 årig Carnosa

Registreringsdatum: 16 augusti 2006

InläggPostat: 2006-11-21 22:43:16    Rubrik:

Svara med citat

Nettan skrev:
Jag kan inget m hemsidor men blev tipsad om www.freewebs.com och där lyckades jag få till det så att andra kan se mina bilder och listor.

Enkel och mycket seg sida men jag är nöjd med min första hemsida.

Drutten: det var en sådan sida jag menade när jag pratade om dem som tillhandahåller alla verktyg så det i stort sett bara är att skriva, dra och släppa. Perfekt att börja med och ett jättebra tips från Nettan.

Till överst på sidan

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> ITHörnan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet